Pozycjonowanie i reklama to dwa podstawowe pojęcia w marketingu internetowym, które służą poprawie wizerunku strony internetowej. Pozycjonowanie odbywa się za pomocą słów kluczowych, które odpowiednio umieszczone w tekście powodują, iż dana strona znajduje się wyżej w wyszukiwarkach internetowych. Używanie takich słów kluczowych w różnych tekstach wraz z linkami prowadzącymi do określonej strony, to reklama dla określonej firmy, która w ten sposób zajmuje się pozycjonowaniem swojej strony internetowej.
Aby wszystkie czynności reklamy i pozycjonowania odbywały się poprawnie i zgodnie z regułami i zasadami panującymi w Internecie musimy linki umieszczać tylko miejscach do tego przystosowanych oraz prawidłowo pozycjonować nasza stronę. Jeżeli zrobimy to źle, zostaniemy odebrani jako spam i niepotrzebną reklamę w Internecie, którą komputery internetowe wyrzucają z pamięci. Pamiętajmy więc aby zarówno reklamę, jak i pozycjonowanie zlecić specjalistom, jeżeli my się na tej dziedzinie wiedzy nie znamy. Bardzo łatwo jest bowiem wpaść w sidła źle odbieranej reklamy przez odbiorców, którzy zablokują nas na pewnych stronach internetowych. A jeżeli chcemy dobrze zastosować zarówno pozycjonowanie jak i reklamę samodzielnie, najpierw powinniśmy zapoznać się z odpowiednimi zasadami tych czynności w Internecie.